Eten en drinken

Healthy & Delicious

Het is niet nieuw dat groente en fruit eten gezond is, maar toch eten mensen het vaak niet om verschillende redenen. Sommige mensen zeggen met een knipoog dat ze geen konijnen zijn en anderen mensen zeggen dat ze het relatief duur vinden. Daarnaast zijn er mensen die denken dat ze het niet lusten of het naast hun maaltijden het vergeten te eten, waardoor ze niet aan de 200  gram per dag komen. Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen. Ik wil je laten zien dat je groente en fruit ook goedkoop kunt kopen en dat de manier waarop ik het maak niets met konijnenvoer te maken heeft. Daarnaast kan je door combinaties te maken er voor zorgen dat het wel lekker is. Tot slot hoef je fruit en groenten niet tussen de maaltijden te eten, maar de maaltijd zelf ermee (gedeeltelijk) te vervangen.

Ik heb het over het maken van verschillende smoothies. Klik nog niet weg! Er zijn zoveel variaties dat er voor iedereen wel een lekkere tussen zit. Ik verwacht niet dat je waterige komkommerdrankjes drinkt i.p.v. brood!!!

Laten we beginnen met de bekende smoothies, bijvoorbeeld water, (soya)melk, magere yoghurt met fruit zoals bananen, aardbeien, appels, peren etc. Ik denk dat iedereen ze wel kent. In de meeste wat luxere kantines staan deze smoothies klaar. Ook de La Place staat er vol mee.

Wat mensen/winkels/kantines er vaak niet in doen is groenten. Misschien ben je verbaast als je dit leest, omdat groenten er niet om bekend staan dat het lekker is in smoothies. Stel dat je vandaag Spinazie eet en je door de grootte van de zak teveel heb. Dan kan je de rest bewaren zodat je het kan toevoegen aan je smoothie. Kijk wel uit dat je er niet teveel in doet (omdat het dan wel naar spinazie smaakt). Let ook op met wat je het samenvoegt. Als je bittere spinazie toevoegt aan avocado en ongezoeten soyamelk dan gaat je smoothie niet lekker zijn. De regel bij mij is als er iets bitters in zit, dan altijd iets zoets of zuurs erin doen. Doordat de smaken zich mengen met elkaar proef je niet meer dat er spinazie in zit, maar…. HET ZIT BORDEVOL VITAMINEN! Als jij dus niet dol ben op groenten kun je op deze manier toch groenten binnen krijgen zonder dat je het proeft. Ik gaf het voorbeeld met spinazie die je over heb, maar als je het niet lust heb je het natuurlijk niet over. Wat je dan kan doen is een diepvriesdoos met spinazie halen. Het enige wat je hoeft te doen is er één blokje (afhankelijk van de hoeveelheid smoothies die je maakt) er uit te halen en in de blender te stoppen. Daarnaast zijn diepvriesdozen erg goedkoop. Bij de AH heb je een doos bladspinazie voor €0,94 cent en boerenkool voor €0,39. Dus groenten hoeft niet duur te zijn! Ook de markt staat er bekend om dat groenten aan het eind van de dag voor een prikkie worden verkocht.

Ook fruit hoeft niet duur te zijn. Je heb tegenwoordig diepvriesgroenten. Men beweert dat dit minder gezond zou zijn. Ik heb vers fruit met diepvriesfruit qua voedingswaarden vergeleken, waarbij ik tot de conclusie kwam dat het bijna niets scheelt. Ik kom net terug van de lidle, waar ik een zak bosvruchtenmix van 750 gram heb gekocht voor €2,99. Hier kan je heel veel smoothies mee maken. Als je minder gek ben op bosvrichtenmix, zijn er genoeg alternatieven zoals mango, ananas, papaja etc. Ik eet naast mijn smoothies ook vers fruit. Ik koop dit op de markt aan het eind van de dag, omdat het daar erg betaalbaar is.

Je heb ook andere varianten smoothies, namelijk met havermout, noten, zaden, kaneel, cacao etc. Ongebrande  en ongezouten noten zoals amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pecannoten etc. zijn (mits dat je er niet teveel van eet) heel gezond. Er zitten gezonde onverzadigde vetten in. Daarnaast zitten er vezels, eiwit en ijzer in. Het is lekker en geeft een verzadigd gevoel. In de ochtend doe ik er ook havermout in omdat dit mij een verzadigd gevoel geeft. Er zijn ook smoothies waar je kaneel of cacao in kan doen, omdat dit weer een andere twist aan je smoothie geeft. Ik vind een smoothie met peer en kaneel echt heel lekker. Een smoothie met banaan kan heel lekker zijn met cacao. Ik ga niet een heel lijstje met recepten maken omdat het internet hier al vol mee staat. Ik zou zeggen kijk naar mijn foto’s, google op smoothie recepten en probeer het gewoon eens uit tot je iets lekkers heb gevonden.

  1. Je havermout smoothie is een perfect ontbijt!
  2. Je lunch met een groenten/fruit smoothie en een boterham met mager beleg is vullend en gezond.
  3. Je kan zelfs een banaan of aardbeien op een boterham doen.
  4. Ook een tosti met appel en kaneel is echt super lekker!

Oké, ik geef toe dat ik fruit in mijn avondeten niet lekker vind. Het bestaat wel, maar ik heb er voor gekozen om dat niet te eten. Ik eet wel groenten bij mijn avondeten, maar omdat ik overdag al veel groenten en fruit eet hoef ik in de avond niet krampachtig 200 gram bonen of broccoli naar binnen te schuiven. Ik vind het persoonlijk wat veel groenten om alleen tijdens de avondmaal te eten.

Door smoothies, boterhammen met fruit en in de avond wat groenten is het heel makkelijk om 200 gram groenten op een dag te eten.

Don’t forget to leave a comment!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.